fredag 6 mars 2009

Detroit Speaks - Intervju med DJ Bone

Efter att ha lovat och lovat är det dags att publicera en del av intervjuerna gjorda med några av Detroits främsta fanbärare...Nedan en intervju med DJ Bone gjord när han spelade i Malmö våren 2008:



Det är få förunnat att förtälja en historia om hur de jagade ner Derrick May nerför en gata i Detroit och tryckte upp honom mot en bil för en dum sak Derrick sagt. För Derrick är känd för att säga många dumma saker, det är liksom essensen av att vara en kallhamrad superstar DJ. Det blir inte sämre av att historien är sann och berättas av en lagom allvarsam DJ Bone på tillfällig visit i vår del av världen. Men så är DJ Bone aka Eric Dulan en no-bullshit man:

- Techno är och har varit en flykt från den verklighet som möter oss varje dag. När ljudet av polishelikoptrar och pistolskott blir en normalitet blir techno svaret på den normaliteten.

Säger DJ Bone som upptäcktes av Laurent Garnier i 1996 när denne befanns sig på Love Club, Detroit. Efter sin jungfruspelning i Europa på hippa Rex i Paris, har karriären gått spikrakt uppåt, och numera är han den mest tongivande technoinfluensen från andra sidan atlanten. Han är främst känd för sin extatiska och oefterhärmliga DJ-stil, med minst tre skivspelare och frekvent användning av EQ och faders som grundelement. DJ Bone har på relativt kort tid visat sig vara en värdig arvtagare, såväl andligt som musikaliskt, till den indie-mentalitet och kompromisslöshet som präglade tidig techno från motorstaden och skänker den dess legendstatus än idag.

Hans bolag Subject Detroit startades redan för 13 år sedan, och med drygt 30 släpp och några av de främsta inom genren (Aaron Carl, Stephen Brown, Rennie Foster och snart svenske Samuel L Session) på sin reportoar och ständiga världsturnéer är det förvånansvärt att han kunnat bibehålla sin benhårda attityd:

- Musik ska göras utav soul. Utan soul och funk så är vi slavar under maskinerna. Jag har absolut inget emot teknik, men trumvirvlar och digitalt programmerade formler är matematiska beräkningar, inte musik. Inget som kommer från hjärtat, det går inte att simulera fram kreativitet.



Berättar Bone när vi för den nya elektroniska scenen på tal. Just soul är ett centralt begrepp hos honom och något som han återkommer till i sina frekvent samplade ”musiktal” där Bone dundrar på med sin omisskänliga basröst om vad som är soul, varför vi dansar och hur vi hamnade i den här röran i första taget:

- Jag måste hamna i en viss stämning för att kunna göra musik, helst vara arg. Vilket är ganska lätt om man bor i Detroit. Jag nynnar fram melodierna på en digital spelare jag har, och sen försöker jag programmera in dem med hjälp av maskinerna.

En arbetsprocess som ofta störs av elvaåriga dottern Alexis som själv nyligen gjort sin första låt med hjälp av farsans synthar. Hon ha redan prövat på vinyl och redan hunnit dissa CD-djs, skrattar Bone oförläget. Han berättar vidare om sina duster med diverse arrangörer:

- En gång när jag spelade i Slovakien rådde det full snöstorm, men trots det dök nära sjuhundra personer upp. Dagen efter fick jag själv leta upp arrangören på morgonen då han inte dök upp med mitt arvode. Jag fick hans adress från min manager och gick en mil i snön hem till honom. Han lämnade senare ett kuvert med pengar i hotellets reception, men vågade som sagt inte visa sig då han hörde att jag var ute efter honom.



Skrattar en märkbart road DJ Bone och verkar mena allvar. Han går vidare till sin management:

- Jag har valt att göra allt själv, helt enkelt för att jag och alla andra från Detroit har blivit blåsta minst en gång för mycket. Nu kan jag ta mindre spelningar där jag känner att arrangörerna är äkta och jag kan på det sättet bidra till undergroundscenens fortlevnad, något jag inte kunde göra tidigare när jag låg på mainstream bokningsbolag.

Han har också en mycket personligt förhållande till sina distributörer, och förordar gärna Juno vid sidan av de traditionella skivdistributörerna. Genom att besöka upp skivaffärer och återförsäljare i de städer han spelar på bygger han upp en personlig relation och undviker därför kommersiella aktörer. Han skisserar vidare på sitt nästa skivbolag som ska vara mer hiphop-betonat, och om alla nya features på sin ytterst välbesökta hemsida, där han regelbundet lägger upp personliga mixtapes döpta till DJ Bone Attacks. Han avslutar med en personlig definition av techno:

- Techno is advanced black music. Där ”black” står för kamp, smärta, depression, men också soul, glädje och hopp. En tjej kom nyligen fram till mig och kategoriserade min musik som soul, hon själv hade rötter i Tunisien och kände igen samma funk. Det är techno!

1 kommentar:

Julia Milan sa...

Skön kille. Är det någon som fattar vilka tunga namn ni drar till Skandinavien?

Peace!